Research press release

【がん】エピジェネティクスによる悪性小児白血病患者の分類

Nature Communications

Cancer: Epigenetics stratifies aggressive childhood leukaemia patients

若年性骨髄単球性白血病(JMML)は3つのサブグループに分類でき、これを用いて患者の転帰(自然治癒する可能性の非常に高い患者を含む)を予測できることを明らかにした2編の研究論文が、今週掲載される。

JMMLは、治療の選択肢が限られている悪性の小児がんの1つで、JMMLの現行の臨床マーカーと遺伝的マーカーによってJMMLと関連するさまざまな臨床転帰を説明できない。いろいろな細胞で遺伝情報が利用される過程を変えてしまう化学修飾の1つであるDNAメチル化は、がんにおいて重要な役割を演じている。今回の2つの独立した研究では、いわゆるエピジェネティックマーカーがJMML患者の転帰の多様性を説明するうえで役立つことが明らかになった。

今回、Christoph Plass、Daniel Lipkaたちの研究グループは、167点のJMMLのサンプルを用いて、DNAメチル化パターンと変異プロファイルの解析を行い、メチル化レベルの異なる3つのサブグループ(高レベル、中レベル、低レベル)を明らかにした。そして、メチル化レベルの高いグループの臨床転帰が不良で、メチル化レベルの低いグループの予後が良好であることが指摘され、3グループの変異プロファイルが異なっていることからは、DNAメチル化装置の活性化とJMMLの変異パターンの関連が示唆された。一方、Elliot Stieglitz、Mignon Lohたちの研究グループは、39人の患者のDNAメチル化パターンを調べて、3つのDNAメチル化グループを独自に同定し、高いメチル化レベルと臨床転帰の不良が結び付き、低いメチル化レベルと良好な予後が結び付いていることを明らかにした。この結果の妥当性は別の40人の患者において確認された。

今回の研究は、DNAメチル化によるJMML患者の分類の基礎となっており、悪性の複雑疾患であるJMMLの根本にある生物学的性質の理解を深める上で役立っている。

Three new subgroups of juvenile myelomonocytic leukaemia, identified in two separate Nature Communications papers this week, can predict patient outcome, including patients most likely to experience spontaneous resolution of disease.

Juvenile myelomonocytic leukaemia (JMML) is an aggressive childhood cancer with limited treatment options. Current clinical and genetic markers of JMML do not explain the varied clinical outcomes associated with this disease. DNA methylation, a type of chemical modification that alters the way genetic information is used in different cells, has important roles in cancer. Two independent studies demonstrate that this so-called epigenetic marker could help to explain the variation in JMML patient outcome.

Christoph Plass, Daniel Lipka and colleagues analysed the DNA methylation patterns and mutation profiles of 167 JMML samples, identifying three distinct subgroups with varying levels of methylation (high, intermediate and low levels of methylation). They note that patients in the high methylation group have poor clinical outcome and the low methylation group have a good prognosis, and all three groups have different mutational profiles that suggest a link between activation of DNA methylation machinery and mutational patterns in JMML. Elliot Stieglitz, Mignon Loh and colleagues investigated the DNA methylation of 39 patients, and independently identified the three DNA methylation groups with high methylation linked to poor clinical outcome and low methylation linked to good prognosis, which they validated in a further 40 patients.

This research provides a basis for stratifying JMML patients based on DNA methylation, and helps develop our understanding of the underlying biology of this aggressive and complex disease.

DOI: 10.1038/s41467-017-02177-w | Original article