Research press release

【進化】オルドビス紀の多様性爆発における小惑星の役割が否定される

Nature Communications

Evolution: Striking out asteroid role in diversity explosion

地球上の生命の歴史において最も重要な海洋生物多様性の増加の1つがオルドビス紀に起こっており、これまでの学説では隕石爆撃に結び付けて考えられていたが、今週掲載される論文によれば、そのような結び付きはなかったという。

Great Ordovician Biodiversification Event(GOBE)とは、地球上の海洋動物と海洋植物の多様化が爆発的に起こり、地球上の生命にとっての大きな進化段階となった事象のことで、約4億7100万年前に始まった。これまでGOBEの開始は、それとほぼ同時期に起こったと考えられている地球上での激しい隕石爆撃現象に関連したものと考えられていた。

今回、Anders Lindskogの研究チームは、隕石が含まれるスウェーデンの堆積層で採取されたジルコン結晶の年代を決定し、これと関連性を有する隕石物質の宇宙線照射年代に関する既報のデータと比較して、隕石爆撃が始まったのが約4億6800万年前だったことを明らかにした。今回の研究による年代決定は、GOBEの開始時期が、地球上での激しい隕石爆撃現象の始期よりも実際には少なくとも200万年早かったことを示している。

今回の研究結果は、GOBEが始まった原因が隕石爆撃ではなかったとしており、その頃に海洋生物の多様化が爆発的に起こった原因に関する議論を再燃させている。

One of the most important increases in marine diversity to have occurred in the history of life on the Earth cannot be linked to meteorite bombardment as previously thought according to a new study published in Nature Communications this week.

The Great Ordovician Biodiversification Event (GOBE) represents an explosion in global marine animal and plant life diversification and a major evolutionary step for life on Earth, which started around 471 million years ago. The initiation of the GOBE has been previously linked to the start of an intense meteorite bombardment event of the Earth that was believed to have occurred around the same time.

Anders Lindskog and colleagues dated zircon crystals from meteorite-bearing sediments in Sweden and compared them with published cosmic-ray exposure ages of associated meteoritic material to show that meteorite bombardment started at around 468 million years ago. This new age indicates that the initiation of the GOBE actually preceded the start of the intense meteorite bombardment event of the Earth by at least two million years.

This research rules-out meteorite bombardment as the cause of the initiation of the GOBE, thereby reopening the question of what was the cause of the explosion in diversification of marine life at this time?

doi: 10.1038/ncomms14066 | 英語の原文