Research press release

米国の退役軍人の心的外傷後ストレス障害の遺伝的解明

Nature Neuroscience

Genetics of post-traumatic stress disorder in US veterans

米国の退役軍人の遺伝情報を用いた大規模なゲノム規模関連解析が実施され、心的外傷後ストレス障害(PTSD)における心的外傷の「再体験」症状に関連する複数の遺伝子バリアントが特定された。今回の研究では、ストレスホルモン受容体をコードする遺伝子が関連している可能性も明確に示された。この結果を報告する論文が、今週掲載される。

一生の間にPTSDを経験する者は成人の約7%を占め、戦闘経験者のPTSD有病率が高い。PTSDの症状には、覚醒亢進、回避、心的外傷を引き起こした出来事の再体験などがあり、こうした症状によって日常生活が破壊されることもある。しかし、心的外傷を受けると必ずPTSDを発症するわけではなく、遺伝的性質などの素因がPTSDのリスクに影響している。

今回、Joel Gelernter、Murray Steinたちの研究グループは、米国のMillion Veteran Programの参加者16万5000人のデータを解析し、PTSDの再体験症状(心的外傷を引き起こした出来事に関する悪夢やフラッシュバックなど)の遺伝的関連を調べた。その結果、PTSDに関連する8つのゲノム領域が特定され、その中でストレスホルモン受容体をコードする副腎皮質刺激ホルモン放出ホルモン受容体1(CRHR1)遺伝子と関連している可能性も明らかになった。今回の関連解析は、ヨーロッパ系アメリカ人とアフリカ系アメリカ人の両方のデータを使って実施されたが、有意な関連が認められたのはヨーロッパ系だけだった。この研究グループは、ヨーロッパ系アメリカ人のサンプル数が多かったことが原因だった可能性があると指摘している。

Genetic variants associated with post-traumatic stress disorder (PTSD) ‘re-experiencing’ symptoms are identified in a large-scale genome-wide association study of US veterans published online this week in Nature Neuroscience. The study also highlights a potential link to a gene encoding a stress-hormone receptor.

Around 7% of adults experience PTSD in their lifetime, and prevalence is higher among combat veterans. The symptoms include hyperarousal, avoidance, and re-experiencing of a traumatic event, which can be disruptive to day-to-day life. However, not everyone that experiences trauma will develop the disorder, and predisposing factors, including genetics, affect PTSD risk.

Joel Gelernter, Murray Stein and colleagues analysed data from 165,000 participants in the Million Veteran Program to examine genetic links to the PTSD symptom of re-experiencing trauma (for example, nightmares or flashbacks about a traumatic event). The authors identified eight genetic regions associated with PTSD. Among these, they also found a potential link with the corticotropin-releasing hormone receptor 1 (CRHR1) gene, which encodes a stress-hormone receptor. The authors note that although the study included subjects of both European and African ancestry, significant associations were only found in the European group, possibly due to a higher number of study participants.

doi: 10.1038/s41593-019-0447-7