Research press release

植物園が生物多様性保全の課題を示す

Nature Plants

Botanic gardens show challenge of biodiversity conservation

世界の植物種の約30%は、世界の植物園で本来の生態系から離れて保全されている、という論文が、今週掲載される。そうした種の40%以上は絶滅の恐れがあると考えられている。しかし、植物園のコレクションに関するこの包括的な調査は、保存される種の中の大きな溝を示しており、温帯植物と熱帯植物の間に格差があることから、植物園はかなりの能力を新たな絶滅危惧種の保全に振り向ける必要がある。

植物園は、植物を自生地で維持・研究するin situ保全と、植物種を生育地から離れて保存・栽培するex situ保全の両方に取り組んでいる。このことは、そうした植物の研究とともに、将来(本来の生育地が脅かされた場合)のための保護を可能にする。従って、植物コレクションの植物種の多様性は、植物園そのもの、植物科学者、および社会全般の利益に関わる問題である。

Samuel Brockingtonたちは、世界各地の1116施設のコレクション、およびそうした施設にある特定済みの10万5634種を分析し、全植物属の半分以上がそうした植物園で本来の生育地を離れた状態で見られることを明らかにした。しかし、植物園によって収集・維持される可能性は、温帯植物種が60%であるのに対し、熱帯種は25%にとどまっていることが分かった。これは、熱帯植物をex situで維持するコストが高いことを反映していると考えられる。研究チームは、植物園が業務を継続し、極めて重要であるにもかかわらず維持管理が不十分な種のコレクションを充実させるために、植物園への公的な支援が不可欠であることを示唆している。

Some 30% of the world’s plant species are conserved outside of their original ecosystem in the world’s botanic gardens, according to a paper published online this week in Nature Plants, with over 40% of those species considered threatened. However, this comprehensive look at botanic garden collections displays a vast gulf in conserved species, with disparities between temperate and tropical plants, with a need to devote the considerable capacity of botanic gardens to conserve additional threatened species.

Botanic gardens engage in both in situ conservation of keeping and studying plants in their native habitat, and ex situ conservation of storing or growing plant species away from those habitats. This allows for study of those plants as well as protecting them for the future (if their original habitats are threatened). The diversity of the plant species represented in botanic collections is thus a matter of interest for the gardens themselves, plant scientists, and society at large.

Samuel Brockington and colleagues analysed the collections of 1,116 institutions around the world and the 105,634 identified species contained therein, discovering that over half of all plant genera can be found outside of their habitats in these gardens. However, they find that while a temperate plant species has a 60% chance of being collected and held by a botanic garden, those odds drop to 25% for a tropical species, which may reflect the high costs to maintain tropical species ex situ. Public support for botanic gardens is, suggest the authors, essential for allowing these institutions to continue their work and expand their collections of critical but under-represented species.

doi: 10.1038/s41477-017-0019-3 | 英語の原文