Research press release

1つの薬でアルツハイマー病とプリオン病の両方に効果

Nature Medicine

One drug for both Alzheimer’s and prion disease

アルツハイマー病とプリオン病の進行を促進する共通の経路が見つかった。この経路を阻害することによって、これらの病気のマウスモデルで病気の進行を遅くできることから、この経路を標的にすれば、1つの薬で両方の病気の治療に効果が得られる可能性が出てきた。

アルツハイマー病とプリオン病では、それぞれアミロイド前駆体タンパク質と細胞プリオンタンパク質が細胞表面で切断される。α-セクレターゼ分解と名付けた保護経路は、これらのタンパク質を処理して別の型に変え、これらの病気で蓄積するはずの有害なタンパク質が形成されないようにする。

Benoit Schneider、Jean-Marie Launayたちは、プリオンに感染したマウスやアルツハイマー病に似た病気を発症するよう遺伝子操作したマウスでは、α-セクレターゼ活性が低下していることを明らかにした。これに関連して、アルツハイマー病の患者の脳やこれらの病気のマウスでは、キナーゼPDK1の活性が上昇している。薬剤を利用して、あるいは遺伝的手法によってマウスのPDK1を阻害すると、ニューロンが感染性プリオンやアミロイドβによる有害な作用から保護され、α-セクレターゼによる処理という保護経路が促進される。プリオン感染したマウスでは、PDK1の阻害により病気の進行が抑えられ、生存期間が延び、運動障害が軽減される。同じ阻害剤をアルツハイマー病の3種類のトランスジェニックマウスモデルに投与すると、アルツハイマー病に似た症状の発症や記憶障害が抑えられる。

A common pathway promoting Alzheimer’s and prion disease progression is identified in a paper published online in Nature Medicine. Inhibition of this pathway slows disease progression in mouse models of these diseases, suggesting a single drug targeting this pathway may be beneficial in treating both diseases.

In Alzheimer’s and prion disease, amyloid precursor protein and cellular prion protein are cleaved at the cell surface, respectively. A protective pathway, termed alpha-secretase cleavage, processes these proteins into a form that precludes formation of the toxic proteins that accumulate with disease.

Benoit Schneider, Jean-Marie Launay and colleagues report that alpha-secretase activity is reduced in mice infected with prions or genetically altered to develop Alzheimer’s-like disease. This is associated with increased activity of the kinase PDK1 in the brain of individuals with Alzheimer’s disease and in mice with these diseases. Inhibition of PDK1 in mice, either pharmacologically or genetically, protects neurons from the toxic effects of infectious prions and amyloid-beta and promotes the protective alpha-secretase processing pathway. In mice infected with prions, inhibition of PDK1 delays disease progression, extending survival and reducing motor impairment. The same inhibitor, when given to three different transgenic mouse models of Alzheimer’s disease, attenuates the development of Alzheimer’s disease-like pathology and memory impairment.

doi: 10.1038/nm.3302