Research press release

【遺伝】インカ帝国の子どものミイラから見つかった希少なゲノム

Scientific Reports

Genetics: A rare Inca child mummy genome

約500年前のインカ帝国時代の子どものミイラのミトコンドリアゲノム(ミトゲノム)が解読され、この子どもが、現代のアメリカ先住民から見つかっていないハプログループ(共通祖先を有する遺伝的集団を示す指標)に属することが示唆されている。このハプログループは、ハプログループC1bの根元の部分で枝分かれしたと考えられている。研究成果を報告する論文が、今週掲載される。

1985年の夏、アルゼンチンのメンドーサ州にあるアコンカグア山の南西端に位置する山頂の1つであるピラミデ山で凍結したミイラが発見された。考古学研究と文化人類学研究の結果、このミイラは約500年前のインカ帝国で行われた「カパコチャ」と呼ばれる生贄の儀式で犠牲となった7歳の男児であることが明らかになった。

今回の研究で、Antonio Salasたちのグループは、このミイラの肺からミトコンドリアDNA全体を抽出して、塩基配列解読を行った。Salasたちは、この解読結果を約28,000件のミトゲノムが登録された世界的規模のデータベースと照合して、このインカ帝国時代のミイラが、これまでに同定されたことのないハプログループC1biに属していることを明らかにした。また、Salasたちは、ハプロタイプ(一緒に遺伝する傾向のある一連のDNA変異)のデータベースを用いて、ハプログループC1biに属する者が現代のペルーとボリビアに存在している可能性を見いだし、このハプログループに属していた古代ワリ帝国の住民1人を同定した。Salasたちは、このミイラが約14,300年前にペルーで出現したヒトの母系祖先の希少な遺伝的サブクレードを示していると考えており、これは考古学研究の結果と一致している。

The mitochondrial genome (mitogenome) of an Inca child mummy from approximately 500 years ago is presented in Scientific Reports this week. The results suggest that the child belonged to a genetic population who shares a common ancestor (haplogroup) which has previously not been identified in modern Native Americans. This group is thought to be a branch off from the root of haplogroup C1b.

In the summer of 1985 a frozen mummy was found at the south western edge of the Aconcagua Mountain at the base of the Piramide Mountain in the Argentinean province of Mendoza. Archaeological and anthropological studies identified the mummy as a seven-year-old boy, who had been the victim of an Inca sacrifice ritual known as "capacocha", approximately 500 years ago.

Antonio Salas and colleagues extracted and sequenced the entire mitochondrial DNA genome from the lung of the mummy. Through comparison with a worldwide database of approximately 28,000 mitogenomes, the authors identified that the Inca mummy belonged to a haplogroup called C1bi that had not been identified previously. Using a database of haplotypes (DNA variations that tend to be inherited together) the authors found there may be members of the C1bi haplogroup living in Peru and Bolivia today. They also identified an individual from the ancient Wari Empire who belonged to this group. The authors suggest that the mummy represents a rare genetic sub-clade of human maternal ancestors that arose approximately 14, 300 years ago in Peru, which is consistent with archaeological findings.