Research press release

【遺伝】英国の中等教育修了試験の成績を左右する遺伝子

Scientific Reports

Genetics: The same genes may influence GCSE results

英国では、16歳の生徒がGCSE(中等教育修了試験)という一連の試験を受けるが、この試験のさまざまな科目の成績に同じ複数の遺伝子が影響を及ぼしているという結論を示した論文が、今週掲載される。また、GCSEの成績は非常に遺伝性が高く、試験結果の分散の半分以上が親から受け継いだDNAの違いを原因としている可能性があることが今回の研究によって示唆されている。

GCSEの主要科目である英語、数学、科学の成績は、同じ複数の遺伝形質の影響を受けている可能性のあることが従来の研究で明らかになっていた。しかし、こうした遺伝的要因が、それ以外のさまざまな科目にも影響しているのかどうかは明確になっていない。

今回、Kaili Rimfeldたちは、12,632人の双生児のデータが関係する遺伝的モデルを用いて、GCSEの結果に遺伝的要因が影響を及ぼしているかどうかを調べた。Rimfeldたちは、一卵性双生児(遺伝子が100%同じ)と二卵性双生児(分離する遺伝子の約50%が同じ)を比較して、試験成績の遺伝性の程度を計算した。その結果、英語、数学、科学、人文科学、第二外国語などの科目の成績についてかなりの程度の遺伝性が認められ、同じ複数の遺伝子によって部分的に調節されている可能性が明らかになった。また、この遺伝的影響が知能とほぼ無関係なことも明らかになった。

Rimfeldたちは、さまざまな科目の成績に着目して、その原因となる遺伝子を同定する研究の促進が、今回の研究結果によってもたらされる可能性があると考えている。

Many of the same genes may affect the results of GCSEs (a series of examinations taken by 16 year old students in the UK) across a wide range of subjects according to a paper published in Scientific Reports. The research also suggests that educational achievement at GCSE may be highly heritable, with over half of the variance in results potentially due to inherited differences in DNA.

Previous studies have shown that academic achievement in the core subjects of English, mathematics and science at GCSE may be influenced by the same genetic traits. However, it is unclear if these genetic factors have an influence on a wider range of academic subjects.

Kaili Rimfeld and colleagues used a genetic model involving data from 12,632 twins to investigate if genetic factors could influence GCSE results. By comparing identical twins (who share 100% of their genes) and non-identical twins (who share around 50% of their segregating genes), the authors calculated the extent to which academic achievement may be inherited. The authors found that achievement across a range of subjects including English, mathematics, science, humanities, and second languages was substantially heritable and may be partly controlled by the same genes. It was also found that this genetic influence was, to a large extent, independent of intelligence.

The authors suggest that their results could facilitate research to identify the genes responsible for achievement by focusing on achievement across different subjects.